Författare: Lucas Svensson
Regi: Carolina Frände
Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Skådespelare: Thérèse Brunnander, Lil Terselius, Jonas Bergström, Carl-Magnus Dellow, Andreas Rothlin Svensson, Lena Lagerlöf, Lotta Tejle, Wallis Grahn
Musiker: Göran Martling, Henrik Westerberg, David Härenstam
Spelas t.o.m. 11 maj. Speltid 3 tim. 30 Min.

I sin pjäs ”Svenskt landskap med kinesiska detaljer”, som nu spelas på Dramatens lilla scen, undersöker Lucas Svensson de motiv och idéer som drev 1968 års revolutionsromantiska maoister. För dem var allt politik: ”privat” var ett fult ord och de trodde att Maos lilla röda var en osviklig kompass mot framtidens lyckorike. Solidariteten med tredje världen var viktigare än att ta reda på hur de svenska arbetarna hade det. Att arbetarklassen inte kände igen sig i Maoisternas verklighetsbeskrivning och att ”folket” inte alls ville göra revolution förstod inte de trosvissa testuggarna med sin klena verklighetsuppfattning. Lyckoriket var kulturrevolutionens Kina och röda khmerernas Kambodja. Där fanns en total och kritiklös tro på den revolutionära rörelsen.
”Svenskt landskap…” börjar 2006 med en journalist som av någon outgrundlig anledning söker upp en liten grupp som var brinnande idealister på 1960-talet. Vad hände då på den skånska landsbygden? Själva historien utspelas från 1969 till Berlinmurens fall 1989.
De åtta rollerna i kollektivet är platt endimensionella precis som deras proklamationer. Thérèse Brunnander gör översättaren och förläggaren Grete som är övertygad revolutionär. Ändå har hon en personlig erfarenhet av vart politisk fanatism leder. Hennes mor hade överlevt ett av nazisternas förintelseläger. Den tunna intrigens kärna är en konflikt mellan Grete och den självupptagna kulturskribenten och författaren Kaj utmärkt spelad av Lil Terselius.
Pjäsens ende riktigt levande människa bland alla pappersfigurer är Carl-Magnus Dellow som den musikaliskt begåvade, men överkänslige Nils. Han förstår inte varför Skånebönderna kastar potatis på honom när han predikar bonderevolutionens nödvändighet. Nils får betala det högsta priset för den revolutionära drömmen. Jonas Bergström gör Sven, en teaterregissör som påstår sig göra teater för ”folket”, man han vänder ryggen till när folket vill diskutera föreställningen. Andreas Rothlin Svensson och Lena Lagerlöf spelar Adam och Ada, de två hårdaste maoistfundamentalisterna som bara har förakt för den revisionistiska socialdemokratin. Lotta Tejles skådespelerska Liss, upprepar de tomma fraserna, men vill helst ha kul och parta.
Lucas Svensson diskuterar en period i historien som trots sin ringa betydelse fått stor uppmärksamhet. Det är inte fel.

Utlagd 2008-02-24